GRAFISK
FORM
I FOKUS
Sundsvalls museum1
9 nov 2005 – 4 feb 2006
Utställningen Grafisk form i fokus på Sundsvalls museum vill skapa uppmärksamhet och medvetenhet kring den grafiska designen
i Mittnorden. Elevarbeten tar stor plats i utställningen. Bland annat
har studenter inom grafisk form från Mittuniversitetet och Ålsta
folkhögskola tävlat om att inom en befintlig grafisk profil
utforma ett mjölkpaket med julstämning åt Milko. Den vinnande
dekoren med pepparkaksfigurer trycks på de norrländska mjölkpaketen
under december.
Studenter
från Grafisk design vid Mittuniversitet har tävlat
om att utforma utställningens logotyp och katalog. Den vinnande logotypen
som används i utställningens informationsmaterial har en sluten
rund grön platta med en inre vit form som ska föreställa
ett abstrakt öga. Den gröna formen finns även som vinjetter
runt om i utställningslokalerna. Övriga studentförslag
finns att beskåda en trappa upp på museet.
Utställningsbesökarna kan provspela PC-spelet Crazy
Ball som vunnit första pris i Swedish game awards. Det har
skapats av studenter från Power House i Kramfors. Där utbildas
bland annat dataspelsprogrammerare.
Regionernas
reklambyråer och grafiska formgivare har fått möjlighet
att lämnat in sina bästa grafiska arbeten och en jury har utsett
tre mottagare av utmärkelsen Bästa formen:
Susanne Ekelund från Härnösand,
Jussi Jäppinen från Jyväskylä samt
Anja-Patrice Auflem och
Bertil Lien från Trondheim.
Ett 40-tal verk lämnades in varav hälften ställs ut.
Omslaget till kokboken
Gudagott med Mittnordisk mat. Boken som är formgiven av
Susanne Ekelund på P & P Kommunikation, fick utmärkelsen
Bästa formen vid den
mittnordiska utställningen Grafisk form i Fokus.
Ett uppslag ur Jussi Jäppinens bok
där han har samlat sina teateraffischer. Det här är en
affisch för pjäsen Fetischiste och en detalj ur en affisch för
pjäsen Trio. Mitt emellan dessa bilder ett foto av teaterchefen Kurt
Nuotio där han spelar saxofon. Boken fick utmärkelsen Bästa
formen vid den mittnordiska utställningen Grafisk form i Fokus.
Anja-Patrice Auflem och
Bertil Lien, vid reklambyrån Bennet i Trondheim, har gjort den här
årsredovisningen för Trönderenergi år 2001. Den
ligger i en elskåpskåpsliknande kartong och fick utmärkelsen
Bästa formen vid den mittnordiska utställningen Grafisk form
i Fokus.
På
utställningen ges möjlighet att begrunda tidningsdesign från
för Östersundsposten och Vasabladet, logotyper, kulturaffischer
och mycket mer. Björn Salettis och Olle Lundbergs varumärkes-plattform
för Åre drar till sig blickarna.
På några skärmar presenteras typsnittet Berling
Nova, en vidareutveckling av typsnittet Berling som formgavs
på 1950-talet.
Konst med grafiskt innehåll förhöjer atmosfären. Gunilla Klingberg har lekt med logotyper och Lars
Arrhenius har gjort en animation med piktogram. Länets egna
konstnärer medverkar med bokkonst. Här finns även kalligrafi
av AnnaLena Sondell.
I två separata utställningar visas bokformgivning av Jan
Biberg och affischer och illustrationer av formgivaren Dan
Jonsson, båda födda i Sundsvall.
Utställningen är ett samarbetsprojekt mellan Sundsvalls museum,
Pro Mid Nord, Mittuniversitet, Design i Västernorrland, Regionalt
designcentrum i Jämtland, Fotomuseet
Bildens Hus (som öppnar sina utställningsar efter nyår),
Konstkonsulenten i Västernorrland och de Mittnordika regionerna.
Den pågår från 19 november 2005 till 4 februari 2006.
Ett seminarium om grafisk design äger rum 2–3 februari 2006
i anslutning till utställningen.
Karin Kämsby
|